legislatie

Comentarii la proiectul de lege privind implementarea Directivei NIS

  • Posted on: 28 April 2018
  • By: Redacția ApTI
În 4 aprilie 2018, a fost pe agenda ședinței de guvern proiectul de lege privind implementarea Directivei NIS care se adresează, în primul rând, operatorilor de servicii esențiale - persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, de tipul celor menționate în anexa legii și care furnizează un serviciu care îndeplinește condițiile prevăzute în lege. 
 
Proiectul de lege pentru implementarea directivei urmează, în marea sa majoritate, directiva. Și directiva nu ridică probleme în legătură cu drepturile digitale, nu în ultimul rând pentru că se adresează unor categorii bine definite și relativ restrânse de operatori. Totuși, desi unele din comentarii noastre din dezbaterea publică au fost acceptate, în proiectul de lege au ramas câteva detalii de implementare care pot duce la probleme, mai devreme sau mai târziu, din care două sunt mai serioase.

„Right to remix”: inițiativă pentru o reformă a legislației europene privind dreptul de autor

  • Posted on: 29 August 2013
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul  EDRi 11.16

Organizația germană pentru drepturi civile Digitale Gesellschaft e. V., membră a EDRi, a lansat, prin site-ul right2remix.org, o inițiativă prin care solicită factorilor decidenți de la nivel european să introducă dreptul la adaptare (remixare) în legislația europeană privind dreptul de autor.

Este de mult timpul pentru o astfel de inițiativă. Trăim într-o eră a adaptărilor. Creativitatea și cultura au provenit întotdeauna din opere anterioare, dar, în contextul evoluției Internetului și tehnologiilor digitale, adaptarea creativă a operelor a ajuns la un nivel cu totul nou. Mai mulți oameni au posibilitatea de a edita și distribui o gamă mult mai largă de opere. Reglementarea dreptului la adaptare a devenit astfel o cerință fundamentală pentru libertatea de exprimare într-o societate digitală.

Reglementarea unui drept la adaptare necesită anumite modificări ale legislațiilor europene și naționale privind dreptul de autor. Digitale Gesellschaft e. V. propune introducerea dreptului la adaptare ca o combinație a trei drepturi creative:

Statutul juridic al monedei virtuale bitcoin

  • Posted on: 9 August 2013
  • By: Redacția ApTI

Cândva banii reprezentau cantităţi specifice de metale preţioase cu o anumită valoare. Astăzi nici nu se mai pune problema de o prezenţă fizică a banilor. Astăzi discutăm de bani virtuali.

Conceptul “Bitcoin” a apărut în anul 2008 într-un document publicat sub pseudonimul Satoshi Nakamoto. Pe baza lucrării lui Nakamoto un grup de programatori a creat primul client de bitcoin.

Neelie Kroes și schimbările de atitudine față de chestiunea neutralității Internetului

  • Posted on: 6 June 2013
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 11.11

În data de 30 mai 2013, Neelie Kroes, vice-președinte al Comisiei Europene și comisar pentru Agenda Digitală, a ținut un discurs în fața Parlamentului European, în care a vorbit despre necesitatea garantării neutralității Internetului în Europa. În cadrul acestui discurs, Kroes a anunțat că va propune un pachet legislativ până în primăvara anului 2014. „Nu ne putem permite în Europa toate aceste obstacole nenumărate, inutile și artificiale în calea pieței unice în domeniul telecomunicațiilor”, a afirmat Kroes, solicitând sprijinul Parlamentului European în acest sens.

Solicitarea a fost suprinzătoare, având în vedere faptul că Parlamentul a emis deja două rezoluții, în decembrie 2012, prin care a cerut Comisiei să propună o legislație care să garanteze neutralitatea Internetului și a îndemnat-o pe Neelie Kroes să renunțe la abordarea „așteptăm și vedem”.

Kroes și-a manifestat cu entuziasm intenția de a introduce o reformă și de a crea o piață unică puternică: „Vreau să puteți spune că ați salvat dreptul cetățenilor de a accesa un Internet liber, garantând neutralitatea Internetului. Vreau să vă canalizați cunoștințele și pasiunea într-o legislație necesară pentru realizarea unei piețe unice reale.”

Însă la doar o săptămână după ce a solicitat sprijinul Parlamentului European pentru garantarea neutralității Internetului, Kroes a confirmat îngrijorările societății civile cu privire la faptul că poziția sa asupra acestei chestiuni rămâne problematică.

Reforma legislației UE privind protecția vieții private: ce puteți face

  • Posted on: 23 May 2013
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 11.10

Reforma legislației UE privind protecția datelor cu caracter personal și a vieții private a intrat într-o etapă extrem de importanță. În momentul de față, există peste 4000 de amendamente depuse în Parlamentul European la Propunerea de Regulament privind protecția datelor, iar parlamentarii încearcă să ajungă la un compromis,  pentru a putea vota, înainte de vacanță de vară, asupra raportului întocmit de europarlamentarul Jan Philipp Albrecht.

Săptămâna trecută, o coaliție alcătuită din grupuri europene și internaționale care activează în domeniul drepturilor digitale (Access, Bits of Freedom, Digitale Gesellschaft, La Quadrature du Net, Open Rights Group, Panoptykon, Privacy International și EDRi) au organizat o „tabără” de trei zile pentru activiști, într-o încercare de a contrabalansa eforturile uriașe depuse de grupurile de lobby în Parlament în ultimele câteva luni.

Campania nakedcitizens.eu este un răspuns la aceste acțiuni de lobby fără precedent. Campania a debutat cu publicarea unui raport în care s-a evidențiat faptul că multe dintre amendamentele depuse în Parlamentul European riscă să submineze grav dreptul la viață privată al cetățenilor UE. Scopul taberei de săptămâna trecută, ca parte a campaniei, a fost acela de a îi pune pe activiștii din societatea civilă și pe susținătorii vieții private în legătură cu parlamentarii europeni și de a explica de ce unele propuneri ar afecta dreptul la viață privată ale cetățenilor UE.

Ce puteți face

Accesul la legislație în Canada

  • Posted on: 28 February 2013
  • By: Redacția ApTI

Așa cum arătam în articolul anterior, ApTI a fost gazda unui seminar pe tema date legislative deschise. 

În cadrul acestui seminar s-a discutat, printre altele, despre experiența Canadei în acest domeniu. Dl Ivan Mokanov, director executiv al Lexum Canada, a prezentat modelul Institutului Canadian pentru Informații Legislative (Canadian Legal Information Institute – CanLII). CanLII, cel mai mare furnizor online de documente legislative din Canada, oferă utilizatorilor acces liber la legi, reglementări (în formă actualizată) și hotărâri judecătorești adoptate, respectiv emise pe teritoriul Canadei. Din punct de vedere al gradului de utilizare, site-ul CanLII înregistrează 30 000 de vizite pe zi și 20 de milioane de pagini descărcate pe lună. 

În prezentarea sa (disponibilă mai jos), dl Mokanov a subliniat faptul că obligația cetățenilor de a cunoaște legea are ca echivalent dreptul de a cunoaște legea. Statul, care este mandatat de către cetățeni să legifereze,  trebuie să fie transparent în legătură cu procesul legislativ și cu rezultatele acestui proces. Accesul liber și deschis la legislație este important și pentru sectorul economic, întrucât contribuie la securitatea juridică a antreprenorilor și investitorilor, permitându-le acestora să cunoască în orice moment legislația în baza căreia funcționează și pe care trebuie să o respecte. 

Parlamentul European solicită adoptarea unei legislații privind neutralitatea Internetului

  • Posted on: 11 December 2012
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat de pe site-ul EDRi

O largă majoritate a membrilor Parlamentului European a solicitat astăzi, în două rezoluții ne-legislative, ca neutralitatea Internetului să fie legiferată la nivelul Uniunii Europene.

În contextul adoptării unei Rezoluții ne-legislative referitoare la finalizarea pieței unice digitale, Parlamentul European a invitat Comisia să „propună dispoziții legislative pentru a asigura neutralitatea Internetului”, solicitând Comisarului Neelie Kroes să pună capăt abordării „așteptăm și vedem”.

În a doua Rezoluție referitoare la Strategia privind libertatea digitală în politica externă a UE, Parlamentul a subliniat faptul că „sprijină în mod categoric principiul neutralității Internetului, potrivit căruia furnizorii de servicii Internet nu blochează, nu discriminează, nu împiedică și nu reduc, inclusiv prin preț, capacitatea unei persoane de a utiliza un serviciu pentru a accesa, utiliza, trimite, publica, primi sau oferi orice conținut, aplicație sau serviciu pe care îl/o dorește, indiferent de sursă sau de țintă” și a solicitat Comisiei și Consiliului „să promoveze și să păstreze standarde înalte ale libertății digitale în UE, în special prin codificarea principiului neutralității Internetului”.

După rezoluția referitoare la neutralitatea Internetului din noiembrie 2011, este a doua oară când Parlamentul European solicită Comisiei să abandoneze abordarea „laissez-faire” în această chestiune politică extrem de importantă. Studiile efectuate de către Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Comunicații Electronice demonstrează faptul că operatorii intervin în traficul din rețelele lor în moduri dănunătoare din punct de vedere social. Operatorii blochează și discriminează aplicații, conținut și servicii care concurează cu cele proprii. Legislația existentă în multe state membre ale Uniunii Europene este inadecvată pentru a preveni astfel de abuzuri la adresa Internetului deschis.

Votul de astăzi al Parlamentului European a arătat încă o dată că nu este deloc adecvată încrederea pe care Comisia Europeană o are în transparență, concurență și posibilitatea de schimbare a operatorilor ca măsuri suficiente pentru a asigura neutralitatea Internetului.

 „Utilizatorii și inovatorii, nu furnizorii de acces, sunt cei care trebuie să decidă cum vor să folosească Internetul, dacă vrem ca acesta să-și exercite în continuare potențialul ca piață unică, lipsită de bariere și ca platformă unică pentru activități sociale și culturale și pentru discurs democratic”, a declarat Joe McNamee, director executiv al EDRi.

Pages