Angajatorii europeni nu vor mai avea voie să spioneze profilurile online ale candidaților

  • Posted on: 18 July 2017
  • By: George Hari Popescu

În curând, va fi ilegal ca angajatorii din UE să caute profilul unui candidat pe Facebook sau Twitter înainte de a decide dacă-l angajează, anunță Forex Repository. Potrivit unor instrucțiuni emise de agențiile de protecție a datelor din UE, angajatorii vor avea nevoie de o justificare legală pentru a face acest lucru. Datele colectate astfel trebuie să fie relevante pentru fișa postului viitorului angajat. Cam 60% dintre angajatori folosesc social media pentru a filtra lista de candidați (cercetare realizată de CareerBuilder pe 2.000 de angajatori).

În 8 iunie 2017, Grupul de Lucru Art. 29 privind protecţia datelor (A29WP) a adoptat avizul 2/2017 privind prelucrarea datelor cu caracter personal la locul de muncă.

Legalup.ro explică faptul că, bazându-se pe instrucțiunile precedente (și anume avizul 8/2001 și documentul de lucru privind supravegherea comunicațiilor electronice la locul de muncă din 2002), avizul de anul acesta face o nouă evaluare a echilibrului dintre interesele legitime ale angajatorilor și așteptările angajaților în materie de confidențialitate.

Câteva precizări importante

  • Chiar dacă unii angajatori inspectează conturile de social media ale candidaților, n-ar trebui să considere justificată prelucrarea datelor pentru scopuri proprii doar din cauză că acele profiluri sunt publice;
  • Candidații trebuie să fie informați încă de la momentul depunerii candidaturii pentru post despre faptul că firma le va face un audit al profilurilor și angajatorii nu au voie să facă presiuni asupra lor pentru a le fi acceptate cererile de conectare/prietenie;
  • Opinia Grupului de Lucru poate fi supusă interpretărilor din cauza unei legi mai dure din UE, și anume Regulamentul General privind protecția Datelor Personale (GDPR).

Despre GDPR:
→ Citește "GDPR intră în vigoare în luna mai 2018. Iată ce trebuie să știi" - partea I și partea a II-a;
→ Participă la un webinar gratuit informativ, cu Bogdan Manolea (Director executiv ApTI și Co-fondator TRUSTED.ro) și Cosmin Dărăban (CEO SilkWeb) în 20 iulie, ora 15; înscrie-te acum!


GDPR este deja în vigoare, dar din luna mai 2018 vor fi administrate amenzi în cazul în care se constată încălcări. De exemplu, companiile nu vor avea voie să le ofere angajaților gadget-uri care să le monitorizeze starea de sănătate și mișcarea fizică, nici chiar cu acordul acestora. De asemenea, firmele nu vor mai avea temei legal să instaleze programe de monitorizare pe calculatoarele angajaților care lucrează de acasă.

angajatori_online1_min angajatori_online2_min angajatori_online3_min

Unii angajatori caută online motive să NU angajeze anumite persoane

Anul trecut, Careerbuilder.com a efectuat un studiu pe mai mult de 2.000 de manageri de resurse umane și peste 3.000 de angajați, în SUA și a constatat că numărul angajatorilor care “spionează” conturile de social media ale candidaților înainte de angajare a crescut cu 500% în ultimii 10 ani.

Rezultate:

  • 60% dintre angajatori folosesc site-urile de socializare pentru a se documenta despre candidați
  • 59% dintre managerii de resurse umane folosesc motoare de căutare în acest scop

Distribuția pe domenii în privința celor care practică acest lucru:

  • IT > 76%
  • vânzări > 65%
  • servicii financiare > 61%
  • sănătate > 59%
  • comerț > 59%
  • producție > 56%
  • servicii profesionale și de afaceri 55%

Ce vor să găsească angajatorii:

  • 60% dintre angajatori caută informații care să vină în sprijinul calificărilor pentru job-ul respectiv;
  • 53% vor să vadă dacă acei candidați au o prezență online consistentă;
  • 30% citesc ce spun alții despre candidat;
  • 21% caută motive să NU angajeze un anumit candidat.

Top 5 motive care i-au determinat pe angajatori să RESPINGĂ anumiți candidați

  • Fotografii, clipuri video și informații provocatoare sau nepotrivite - 46%
  • Indicii că acel candidat bea mult alcool sau se droghează - 43%
  • Comentarii discriminatorii despre rasă, religie, gen etc. - 33%
  • Bârfe despre fostul loc de muncă sau foștii șefi - 31%
  • Abilități slabe de comunicare - 29%

Top 5 motive care i-au determinat pe angajatori să ACCEPTE anumiți candidați

  • Informații care vin în sprijinul calificărilor cerute la job - 44%
  • Site-ul sau profilul candidatului a dat impresia de profesionalism - 44%
  • Personalitatea candidatului se potrivea cu cultura organizațională - 43%
  • Candidatul părea consistent, avea o arie largă de preocupări - 40%
  • Candidatul avea abilități foarte bune de comunicare - 36%

Ei bine, dacă vor intra în vigoare recomandările Grupului de Lucru, o întrebare apare firesc: cum va ști candidatul că angajatorul a folosit informațiile din profilurile sale publice împotriva sa și de aceea l-a respins la angajare? O întrebare aproape filosofică, la care nu există un răspuns cu baze legale…


Foto: “Nights night night builds” by Vladimir Kudinov is licensed under CC1.0 (Public Domain Dedication)

Tags: 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.