Brain drain: nici site-urile porno nu vor să rămână în România!

  • Posted on: 28 July 2017
  • By: Redacția ApTI

Citiți continuarea acestei povești, după a doua solicitare pe care am trimis-o la ANCOM.


Luna trecută, o anumită situațiune ne-a amintit de existența mirobolantei și fascinantei legi privind „prevenirea și combaterea pornografiei” (chiar ăsta e titlul original!). Această lege cu nr. 196/2003 are un și mai special articol 7(1), care spune cam așa:

„Persoanele care realizează site-uri cu caracter pornografic sunt obligate să le paroleze, iar accesul la acestea va fi permis numai după ce s-a plătit o taxă pe minut de utilizare, stabilită de realizatorul site-ului și declarată la organele fiscale.”

Acest articol 7(1) este o mostră perfectă a ceea ce se întâmplă când cei care fac legi nu înțeleg diferențele dintre modul de funcționare al Internetului și modul de funcționare a liniilor erotice de pe numere cu 89* (generația anilor ‘90 va ști la ce ne referim). Reglementare stupidă și în 2003, și în 2017.

În 2008, ANC (Autoritatea Națională pentru Comunicații), instituție proaspăt înființată și aproape imediat succedată de ANCOM, a considerat oportună aplicarea Legii 196/2003, pentru a închide 40 de site-uri.

Pentru că totul s-a terminat în coadă de pește, ne-am gândit să vedem ce s-a mai întâmplat de atunci. Așadar, am profitat de existența platformei Nu Vă Supărați și am folosit-o pentru a trimite ANCOM-ului o cerere în temeiul legii nr. 544/2001, pentru a afla ce efecte a mai produs Legea nr. 196/2003, pe frontul protecției „minorilor, precum și a demnității persoanei, pudorii și moralității publice, educația și creșterea, îndeosebi a minorilor și a tineretului, în general”.

Așadar, ce am întrebat noi, pe 31 mai 2017, a fost:

„Către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, prin grija compartimentului de informare şi relaţii publice:

Nu vă supăraţi,
Conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, doresc să primesc câte o copie a documentelor oficiale care conțin următoarele informații:
1. Numărul de solicitări trimise către furnizorii de servicii Internet (ISP) privind blocarea de site-uri care nu ar respecta prevederile Legii 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei;
2. Listă de solicitări (nume ISP și data trimiterii solicitării) trimise către furnizorii de servicii Internet (ISP) privind blocarea de site-uri care nu ar respecta prevederile Legii 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei;
3. Numărul de sesizări trimise către Ministerul Internelor pentru aplicarea contravențiilor prevăzute de art. 14 din Legea 196/2003;
4. Listă de sesizări (nume ISP și data trimiterii sesizării) trimise către Ministerul Internelor pentru aplicarea contravențiilor prevăzute de art. 14 din Legea 196/2003.”

Iată ce ne-a răspuns ANCOM, pe 3 iulie 2017:

„Ca urmare a adresei dDvs., înregistrată la ANCOM cu numărul de mai sus, prin care ne solicitați o serie de informații referitoare la activitatea Autorității Naționale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicații (ANCOM), în temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, vă aducem la cunoștință următoarele:
1. Instituția noastră a transmis furnizorilor un număr de 29 de solicitări pentru blocarea unor pagini de Iinternet care nu respectau prevederile art. 7 din Legea nr.196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei, cu modificările și completările ulterioare.
2. Solicitările menționate anterior au fost adresate în perioada 2011-2017 următorilor furnizori: Netclass S.R.L. (ianuarie 2011), Almsoft Computers S.R.L. (martie 2011), Clax Telecom S.R.L. (iulie 2011, octombrie 2011), Hostway Romania S.R.L. (februarie 2011, februarie 2011, septembrie 2011, noiembrie 2013), GTS Telecom S.R.L. (noiembrie 2011, martie 2012, martie 2012, februarie 2015), Skynet Telecom S.R.L. (noiembrie 2011), Teen Telecom S.R.L. (februarie 2011), Voxility S.R.L. (februarie 2011, mai 2012, mai 2012, ianuarie 2013, mai 2014, octombrie 2014), RCS&RDS S.A. (martie 2012, decembrie 2013), AD Net Market Media S.A. (martie 2012, octombrie 2012, decembrie 2013, august 2016), Prime Telecom S.R.L. (noiembrie 2012), Romtelecom S.A. (februarie 2014), BTS Telecom & Hosting S.R.L. (august 2016).
3. și 4. ANCOM nu a adresat nicio astfel de solicitare Ministerului Afacerilor Interne.”

S-ar părea că majoritatea solicitărilor au fost trimise în 2011 și de fapt nu este vorba de blocare prin ISP, ci mai degrabă de cererea găzduitorului de a șterge site-ul (probabil, așa că am revenit cu o nouă cerere de acces la informații).

Sau poate că după aceea site-urile pornografice au început să înțeleagă faptul că statul român nu vrea să profite de pe urma lor prin perceperea de taxe și impozite, așa că nu are rost să insiste; și au migrat în țări mai calde, care nu au obiceiul de a cenzura Internetul și cu atât mai puțin conținutul 100% legal.

În același timp, românii își vor continua nestingheriți consumul de conținut 100% legal din alte surse, oriunde s-ar afla ele în mediul online.

Deci, să trăiască Internetul, că dacă ar avea granițe am fi în aceeași oală reglementată prost!


Foto: "Network Cables, Cable, Patch, Patch Cable, Rj, Rj45" is licensed under CC0 - Public Domain

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.