Avem nevoie de transparență radicală în accesul la date. Democrația din România este în pericol
ApTi a semnat, alături de alte organizații care apără drepturile omului, o scrisoare deschisă adresată ANCOM și Comisiei Europene. În acest text, cerem celor două instituții să solicite accesul cercetătorilor la date de pe platformele de socializare de tipul Very Large Online Platforms (VLOP), așa cum au fost desemnate sub regulamentul Digital Services Act (DSA).
Redăm varianta în limba română a scrisorii, în întregime, mai jos. De asemenea, am atașat o variantă în limba engleză a scrisorii, care poate fi descărcată din acest articol.
În atenția: Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) & Comisiei Europene
România se află într-o situație critică, confruntându-se cu unul dintre cele mai dificile momente din istoria sa recentă. Anularea alegerilor din noiembrie 2024, ca urmare a acuzațiilor de interferență rusă prin manipularea masivă a campaniei, a subliniat nevoia urgentă de a înțelege, identifica și colecta dovezi privind riscurile sistemice care amenință democrația noastră și alegerile în mod deosebit.
Noi, în calitate de membri ai societății civile, vă adresăm această scrisoare pentru a ne exprima îngrijorarea profundă cu privire la limitările actuale cu care ne confruntăm în ceea ce privește accesul la datele de pe platformele de socializare, în special în lumina Digital Services Act (DSA). Capacitatea de a analiza discursul online, publicitatea politică și amplificarea algoritmică este fundamentală pentru asigurarea transparenței, responsabilității și protejării proceselor democratice în România și în întreaga Uniune Europeană.
Lipsa unor mecanisme solide de acces la date și de transparență subminează grav responsabilitatea democratică, în special în contextul alegerilor. Închiderea Crowdtangle și autorizarea limitată a cercetătorilor pentru Meta Content Library evidențiază o tendință îngrijorătoare de reducere a supravegherii dezinformării online. Între timp, lipsa de către TikTok a unui API de cercetare eficient și politicile opace în materie de anunțuri politice amplifică și mai mult provocările.
Actul delegat privind accesul cercetătorilor autorizați la datele platformelor online în temeiul articolului 40 din DSA urmează să fie publicat de Comisia Europeană în primul trimestru al anului 2025.
Cu toate acestea, având în vedere dovezile clare că rezultatul alegerilor din România a fost influențat de campaniile din social media despre care am scris anterior (a se vedea cercetările și investigațiile realizate de Expert Forum, BROD -EDMO, Check First, G4Media, Context sau Viginum(FR)), solicităm DSC-ului român și Comisiei Europene să acționeze rapid și să solicite accesul cercetătorilor la date, în special la datele deja reținute de TikTok privind alegerile din România, așa cum a solicitat Comisia Europeană în ordinul de reținere din 5 decembrie 2024.
Cercetătorii verificați trebuie înțeleși în termeni largi, incluzând nu numai academicienii și personalul angajat de institutele de cercetare, ci și membrii ONG-urilor, think tank-urilor și mass-media care lucrează la proiecte de cercetare, precum cele menționate mai sus.
Provocări în ceea ce privește accesul la date și supravegherea reglementărilor
Platforme precum Meta (Facebook, Instagram) și TikTok continuă să ridice bariere semnificative pentru cercetători. În ciuda dispozițiilor articolului 40 alineatul (12) din DSA, care impune ca platformele online foarte mari (VLOP) și motoarele de căutare online foarte mari (VLOSE) să furnizeze cercetătorilor din mediul academic și din societatea civilă date care sunt accesibile publicului în interfețele lor online, conformitatea rămâne deficitară. În plus, API-urile existente furnizează mult mai puține date decât cele care pot fi obținute prin scraping, ceea ce limitează domeniul de aplicare al investigațiilor semnificative privind riscurile sistemice, dezinformarea și integritatea alegerilor. (a se vedea analiza detaliată aici )
Viitoarea Lege delegată, preconizată pentru mijlocul anului 2025, reprezintă un pas înainte către reglementarea accesului cercetătorilor autorizați la datele nepublice ale platformelor. Cu toate acestea, susținem cu tărie o abordare accelerată și specifică fiecărei țări, în special în România, unde dezinformarea legată de alegeri și amplificarea conținutului actorilor politici prin campanii neautentice coordonate s-au dovedit a fi o provocare persistentă.
Acțiuni necesare
1. Transparență sporită în accesul la date
Platformele trebuie să ofere acces complet la date prin API-uri dedicate și alte instrumente, asigurându-se că cercetătorii pot obține sistematic informații care sunt deja disponibile prin scraping.
Clarificarea faptului că extragerea de date disponibile publicului se aliniază articolului 40 alineatul (12) pentru a elimina incertitudinile juridice pentru cercetători.
Asigurarea că formatele datelor și politicile de eliminare a conținutului sunt documentate în mod transparent.
Asigurarea accesului cercetătorilor din ONG-uri, mass-media și experți independenți, nu doar al cercetătorilor din instituțiile academice.
2. Moderarea transparentă a conținutului politic
Trebuie să deschidem dialogul cu platforme precum Google, în ceea ce privește conținutul politic și riscurile sistemice, și să vedem dacă TTPA - Transparency in Targeting of Political Advertising poate fi pusă în aplicare în mod realist în UE din octombrie 2025. Multe întrebări trebuie încă rezolvate în ceea ce privește fezabilitatea practică a acestui regulament și asigurarea stabilirii unui mecanism rezonabil pentru punerea sa în aplicare. De exemplu, modelul TikTok de a interzice pur și simplu reclamele politice nu este funcțional. biblioteca de reclame a TikTok este disfuncțională și nu dispune de o verificare clară a identității sau a cheltuielilor advertiserilor.
Platformele ar trebui să stabilească orientări clare pentru:
A. Anunțuri plătite
Platformele ar trebui să stabilească orientări clare și aplicabile pentru verificarea actorilor politici și urmărirea cheltuielilor acestora, asigurând transparența și identificarea identității plătitorilor, în special înainte de alegeri. Această transparență include punerea în aplicare a unui mecanism de verificare a identității prin utilizarea documentelor oficiale de înregistrare și asigurarea transparenței cu privire la beneficiarul final. De asemenea, este necesar să se consolideze punerea în aplicare a articolului 39 din DSA, articol care impune VLOP/VLOSE să mențină un registru public de publicitate. Arhivele actuale par incomplete și șterg/anonimizează informațiile relevante, odată ce un anunț este retras/revocat.
B. Separarea sprijinului organic de operațiuni de influență coordonate
În plus, platformele trebuie să își îmbunătățească monitorizarea proactivă a spațiului informațional înainte de alegeri pentru a detecta și preveni operațiunile de influență neautentice coordonate care urmăresc să manipuleze discursul politic în favoarea actorilor politici. Acest lucru necesită mecanisme de aplicare îmbunătățite și o mai mare cooperare a platformelor cu autoritățile naționale.
3. Consilii consultative independente pentru DSC-uri
Coordonatorii naționali ai serviciilor digitale (DSC), inclusiv ANCOM, ar trebui să instituie consilii consultative independente formate din organizații ale societății civile (ONG-uri) și experți în guvernanță digitală. Aceste consilii ar trebui să se întâlnească în mod regulat cu autoritățile de reglementare pentru a consolida capacitățile în materie de reglementare digitală, monitorizarea dezinformării și amenințări emergente la adresa integrității online, dar și pentru a oferi un feedback real cu privire la modul în care accesul la datele din VLOPS funcționează în practică.
4. Accesul public la datele reținute
TikTok sau Comisia Europeană ar trebui să creeze o instanță în care cercetătorii verificați pot accesa datele publice care fac obiectul ordinului de păstrare. Cercetătorii ar trebui să poată parcurge datele care au fost publice în intervalul acoperit de ordinul de păstrare și ar trebui să li se permită, de asemenea, să parcurgă un instantaneu al datelor din TikTok Ad Library, pentru perioada respectivă.
5. Cercetare exploratorie dincolo de API-uri
Deși API-urile furnizează date valoroase, ele rămân insuficiente pentru a studia influența algoritmică asupra experiențelor utilizatorilor și a amplificării conținutului. Investigațiile privind sistemul de recomandare al TikTok, inclusiv "the heating button" care permite angajaților să amplifice manual viralitatea conținutului, trebuie să fie accesibile. În mod ideal, DSA ar trebui să faciliteze metodologiile de cercetare exploratorie, inclusiv experimentele controlate cu intervenții algoritmice și colectarea sistematică a datelor.
Vă rugăm să acordați prioritate acestor aspecte și să colaborați cu societatea civilă pentru a stabili mecanisme eficiente pentru transparența datelor. Integritatea proceselor noastre democratice depinde de aceasta.
Semnatari
- Expert Forum
- ApTI - Asociația pentru Tehnologie și Internet
- ActiveWatch
- Centrul pentru Jurnalism Independent
- Mădălina Botan, BROD: Observatorul Bulgaro-Român de Media Digitală
- Mediawise Society
- Digital Policy
- Declic
- Ioana Crihana, ANBPR – Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România
- Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București (FJSC)
- Rule of Law Programme in South East Europe, Konrad Adenauer Foundation
- CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
- Raluca Radu, profesor, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București
- Adina Marincea, scientific researcher, INSHR-EW (Trusted flagger)
- Mihai Iacob, cercetător independent în domeniul consilierii în carieră
- Florica Iuhaș - Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București
- Romanița Iordache, cercetător în domeniul drepturilor omului, manager de cercetare pentru FRANET România al FRA - Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene
- Asociația Tech & Tonic
- Asociatia GRADO
- Association Center for Public Innovation
- Centrul FILIA
- Centre for Legal Resources
- Átlátszó Erdély/Transilvania Transparentă
- Miliția Spirituală
- Asociația MozaiQ LGBT
- Euractiv.ro
- Manuela Preoteasa, lector Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București
- Centrul pentru Democratie și Bună Guvernare // Politică la minut
Add new comment