Propunem aceste 7 principii ale reglementării domeniilor .ro
ACTUALIZARE 2:
MCSI a amânat dezbaterea pentru 27 aprilie, ora 12:00. Dezbaterea va putea fi urmărită live online.
ACTUALIZARE 1:
MCSI a anunțat că în 24 aprilie va avea loc întâlnirea în care se vor discuta rezultatele chestionarului pe care l-au aplicat și principiile pe baza cărora va fi redactat proiectul de lege privind reglementarea domeniilor ".ro".
Document final din 23.03.2017
Trimis către MCSI, ICI, RoTLD și Comisia de ITC din Camera Deputaților, la ora 12:00 PM
Principiile reglementării domeniilor .ro
Chestionarul propus de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale la finalul lunii ianuarie 2017 a atins o serie de aspecte importante legate de reglementarea numelor de domenii .ro și a strâns mai multe comentarii de la diverși actori interesați. În același timp, considerăm că o serie de aspecte cheie și principii generice legate de o viitoare reglementare trebuie să fie luate în considerare de către orice instituție publică care lucrează pe acest subiect:
Scopul reglementării trebuie să fie crearea unui domeniu național .ro de încredere pentru întreaga comunitate de Internet românească, astfel încât orice persoană fizică sau juridică din România să fie interesată în primul rând de înregistrarea unui domeniu .ro pentru activitățile online.
În acest context considerăm că următoarele principii trebuie să fie la baza reglementării domeniilor .ro:
1. Legitimitate și legătura cu comunitatea Internet românească
A avea o lege pentru numele de domenii .ro poate fi o soluție. Dar problema reală este cum creăm un sistem de reglementare pentru numele de domeniu .ro care să fie recunoscut ca fiind legitim de către comunitatea Internet românească, nu doar de către instituțiile publice.
Comunitatea Internet este formată dintr-un spectru larg de actori cheie interesaţi de domeniile .ro în special și de dezvoltarea Internetului în general: parteneri care vând domenii .ro, firme de dezvoltare site-uri în România, deținători de nume de domenii, societate civilă, sectorul academic, organizaţii profesionale etc. Experiența ICANN și a numelor de domenii naționale de succes ne arată că reglementarea trebuie să se clădească pe o largă recunoaștere și participare reală din partea comunității Internet naționale.
2. Transparență și deschidere
Orice soluție propusă pentru reglementare trebuie să aibă la baza transparența integrală a sistemului național de domenii .ro. Fiind un sistem de interes public prin esență și cu o misiune publică, nu există niciun motiv pentru ascunderea vreunui aspect esențial al activității acesteia - de la buget până la hotărârile luate sau procedurile adoptate.
De asemenea este importantă deschiderea către comunitatea Internet națională - oricine dorește să participe la stabilirea regulilor să poată să o facă.
3. Răspundere (accountability)
Este esențial ca soluția de reglementare aleasă sa aibă mecanisme de control eficiente (audituri financiare, de securitate etc.) și de răspundere în fața comunităţii Internet naționale.
4. Predictibilitate
Funcționarea numelor de domenii .ro trebuie să inspire siguranţă și certitudine pe termen lung pentru întreaga comunitate Internet românească și în special pentru deţinătorii de domenii .ro
Soluțiile oferite trebuie să fie predictibile și să asigure dezvoltarea Internetului pe termen lung și nu profitabilitatea unui sistem de interes public. De asemenea, regulile trebuie să fie același pentru toți și implementate în mod egal, nu preferențial.
În același timp, trecerea la un sistem recurent de plată trebuie să se facă respectând utilizatorii actuali de domenii .ro și într-o modalitate care aduce atingere minimală oricărui domeniu .ro funcțional.
5. Rolul tehnic
Administratorul unui domeniu cod de țară de nivel înalt (country cod top level domain (ccTLD) Registry), precum și firmele (Registrar) care facilitează înregistrarea propriu-zisă de nume de domenii au un rol primordial tehnic, de intermediari, cu efect asupra funcționării corecte a Internetului românesc. În mod tradițional, aceștia nu au niciun rol în ceea ce privește conținutul afișat pe o pagină web sau modul în care titularul numelui de domeniu îl folosește.
În acest context, este important și să avem consacrat rolul Registry ca administrator tehnic al .ro, și Registrar ca intermediar pur tehnic al înregistrării numelor de domenii .ro.
6. Flexibilitatea reglementării
O reglementare legislativă primară foarte detaliată are toate șansele să pună limite care, în practică, să fie bariere în fața administrării domeniilor .ro și nu un facilitator. În acest context credem că reglementarea trebuie să fie bazată pe principii și modul de guvernanță, în vreme ce deciziile practice (e.g. prețul unui domeniu .ro, modul de reînnoire, discount-uri de preț, regulile de înregistrare etc.) trebuie să fie la un nivel inferior, atâta vreme cât respectă principiile mai sus amintite.
7. Separarea puterilor (independență)
Ca în orice proces democratic, este importantă separarea rolurilor în administrarea domeniilor .ro. A avea o singură instituție care face în același timp regulile de funcționare, administrează la nivel înalt domeniul (Registry) și face înregistrări de domenii pentru terți (Registrar) creează în mod inevitabil probleme, conflicte de interese și concurență neloială. Modelul ales ar trebui să încerce să evite sau măcar să limiteze cât mai mult rolurile atribuite oricărei instituții.
Semnatari
Add new comment