Mediul educațional trimite o scrisoare deschisă către membrii JURI, cerând excepții adecvate ale drepturilor de autor
În 16 ianuarie 2018, ApTI și alte peste 47 de organizații și persoane fizice au semnat scrisoarea deschisă inițiată de Communia, cerând membrilor comisiei JURI din Parlamentul European să adopte excepții educaționale adecvate în cadrul propunerii de directivă a drepturilor de autor în UE. Vă reamintim că, în septembrie 2016, Comisia Europeană a publicat propunerea sa de directivă a drepturilor de autor, care include o excepție educațională formulată cu așa-zisul scop de a îmbunătăți cadrul legislativ în domeniu. Deși noile tehnologii au creat noi oportunități pentru practicile educaționale, drepturile de autor limitează profesorii în misiunea lor de a valorifica aceste resurse și mijloace tehnologice.
Așadar, propunerea de directivă nu corespunde cerințelor actuale din zona educației. În scrisoare, explicăm schimbările necesare pentru a facilita utilizarea operelor protejate prin drepturi de autor în sprijinul educației. Comunitățile educaționale au nevoie de o excepție care să acopere toți furnizorii relevanți și care să permită o diversitate de utilizări educaționale de conținut protejat prin drepturi de autor.
Am enumerat 4 probleme principale ale propunerii Comisiei:
1. O excepție obligatorie
Comisia Europeană a propus o excepție obligatorie, care poate fi suprimată prin licențe. În consecință, excepția educațională va fi diferită în fiecare stat membru. Mai mult decât atât, profesorii vor avea nevoie de ajutorul unui avocat pentru a înțelege ce li se permite să facă și ce nu.
2. Plata nu ar trebui să fie obligatorie
În prezent, majoritatea statelor membre dispun de excepții ale drepturilor de autor în scopuri educaționale, care sunt complet sau în mare măsură neremunerate. Plățile obligatorii vor schimba situația acelor profesori (sau a instituțiilor în care lucrează), și vor trebui să înceapă să plătească pentru materialele pe care acum le folosesc gratuit.
3. Excluderea experților
Propunerea nu recunoaște rolul educațional al mediilor informale de învățare sau al activităților educaționale desfășurate în afara școlilor și universităților. Observăm că modelul european de învățare de-a lungul vieții subliniază valoarea educației informale și nonformale desfășurate la locul de muncă. Toate acestea sunt excluse din excepția educațională.
4. Politica ușilor închise
Propunerea Comisiei Europene limitează utilizările digitale, toate materialele trebuind să fie trimise prin rețeaua securizată a unei școli pentru a beneficia de noua excepție legală de ilustrare pentru scopuri educaționale. În consecință, profesorii nu vor desfășura activități educaționale în alte unități, cum ar fi bibliotecile și muzeele, și nu vor putea folosi mijloace moderne de comunicare, cum ar fi e-mailurile și cloud-ul.
Iată cum te afectează reforma drepturilor de autor dacă ești profesor/ bibliotecar:
> Iată lista semnatarilor:
Communia Association for the Public Domain
European University Association
Lifelong Learning Platform – European Civil Society for Education
European Digital Learning Network
SPARC Europe
Open Education Working Group, Open Knowledge International
Public Libraries 2020 (PL2020)
Expert Group on Information Law of The European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (EBLIDA)
The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA)
The Libraries and Archives Copyright Alliance (LACA)
Associazione Italiana Biblioteche (AIB-WEB)
The Association of History and Civics Teachers in the Netherlands (VGN)
European Association of History Teachers (EUROCLIO)
The Slovak Chamber of Teachers (SCT)
Centrum Cyfrowe
Kennisland
ARTEdiem
Platon Schools
Alliance for Open Education
EDUin
Wikimedia Czech Republic
The Academy of Waldorf Pedagogy
Association of Teachers of English of the Czech Republic (AUACR/ATECR)
The Media and Learning Association
Neth-ER – Netherlands house for Education and Research
Association for Technology and Internet (ApTI)
The Center for Public Innovation
The Foundation for a Free Information Infrastructure (FFII)
Union of Informaticians in Education (JSI)
Mediawise Society Association in Bucharest
Centrum pro studium vysokého školství (cscš)
SOU Nové Strašecí
The Ecumenical Academy, Prague
AARTKOM s.r.o. Art of Communication
Zakladni Skola Chomutov
Elisabeth N. Fotiade, Media Literacy Educator and Chair of Mediawise Society
Milan M. Horak, priest and teacher, President of the Ecumenical Academy, Prague, Member of the Czech Christian Academy, Member of the Academy of Waldorf Pedagogy, Czech Republic
Jonathan Mason – Brighton and Sussex Medical School, United Kingdom
Mario Pena – SafeCreative, Spain
Add new comment