17
Sep
2013
Redactia ApTI

Neutralitatea Internetului, amenințată de o propunere de regulament UE

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 11.17

În ultimii ani, comisarul european Neelie Kroes, care a susținut, inițial, neutralitatea Internetului, a cedat constant în fața presiunilor venite din partea marilor companii telecom, schimbându-și poziția de la protejarea neutralității Internetului la amenințarea ei. O propunere de regulament facută publică în data  de 11 septembrie 2013 confirmă această schimbare de poziție.

La Quadrature du Net și alte organizații similare au acuzat-o pe Kroes că, prin propunerea de regulament privind reforma pieței telecom din cadrul Uniunii Europene, distruge neutralitatea Internetului, deși pretinde că o protejează. Într-o versiune anterioară neoficială a propunerii comisarului Neelie Kroes pentru noile reguli telecom, „neutralitatea Internetului” a fost eliminată dintr-un loc în care fusese menționată anterior.

 „Comisia ar acorda companiilor telecom libertatea de a încheia acorduri comerciale cu mari furnizori de conținut precum Google sau Facebook pentru a prioritiza traficul lor de date în Internet. O astfel de „preluare a puterii” de către companiile private ar face ca restul cetățenilor și inovatorii nou-intrați pe piață să aibă acces la un Internet mai lent, ceea ce ar avea efecte dezastruoase pentru libertate și inovare online”, a afirmat  Jérémie Zimmermann, purtător de cuvânt al La Quadrature du Net.

Propunerea de regulament a fost rescrisă pornind de la versiuni anterioare și include acum un articol care prevede că „orice operator are dreptul de a oferi un produs european de conectivitate cu calitate asigurată a serviciului. Utilizatorii finali au libertatea de a încheia acorduri privind volumele de date și vitezele și caracteristicile generale de calitate cu furnizorii de comunicații electronice.”

Purtătorul de cuvând al comisarului Kroes, Ryan Heath, a afirmat, însă, într-un articol de blog, că executivul european nu poate încuraja acordurile între operatori și furnizorii de conținut. „Comisia nu are capacitatea sau interesul de interveni în astfel de acorduri comerciale voluntare”, a afirmat acesta.

A existat însă chiar și în cadrul Comisiei Europene o opoziție puternică față de asaltul asupra neutralității Internetului. Conform unui document publicat de către EDRi în 10 septembrie 2013, propunerea de regulament a fost supusă în ultimele zile unor dezbateri ample în cadrul unor întruniri interne și două servicii ale Comisiei conduc atacurile la adresa actualei propuneri.

Directoratul Geberal pentru Justiție și Libertăți Fundamentale (DG Justiție) a criticat aspru propunerile comisarului Kroes, care vor conduce exact la contrariul neutralității Internetului. DG Justiție este preocupat mai ales de restricțiile inevitabile privind libertatea de comunicare a cetățenilor europeni: „Mai mult, suntem de părere că astfel de posibilități limitate de accesare a conținutului și serviciilor Internet pe care le aleg cetățenii ar fi contrare obiectivelor cuprinse în articolul 38 al Cartei UE privind Drepturile Fundamentale, conform căruia politicile Uniunii trebuie să asigure un nivel ridicat de protecție a consumatorilor.”

Comisarul pentru Industrie și Antreprenoriat (DG Antreprenoriat) este, de asemenea, preocupat de efectele pe care propunerea de regulament le-ar putea avea asupra antreprenorilor europeni.

În ciuda dezbaterilor din interiorul Comisiei Europene, colegiul comisarilor europeni a decis să mențină prevederile privind neutralitatea Internetului, cu un vot de 25 la 3 în favoarea păstrării textului actual al propunerii de regulament. Textul a fost făcut public în data de 11 septembrie 2013.

Articolul 23 al actualei propuneri lasă loc unui Internet cu două niveluri („two-tiered Internet”), permițând ISP-iștilor să ofere viteze la diferite prețuri prin așa numitele „servicii specializate cu o calitate a serviciului definită sau cu o capacitate dedicată.”

„Orice persoană care înțelege câtuși de puțin modul în care regulamentele UE sunt impuse la nivel național știe că prevederile care au fost propuse vor fi la fel de folositoare ca o umbrelă în timpul unui uragan”, a explicat Joe McNamee, de la EDRi.

 „Propunerea doamnei Kroes este eronată din start pentru că permite încălcarea, de către entități comerciale, a neutralității Internetului, prin forme de discriminare ce subminează libertatea de comunicare și sunt anti-concurențiale prin natura lor. Promovarea în grabă a unor astfel de măsuri, cu doar câteva luni înainte de alegerile pentru Parlamentul European, este de neacceptat și arată deconectarea profund îngrijorătoare dintre Comisiei și cetățeni”, explică Jérémie Zimmermann.

Dacă textul este aprobat de către Parlament și Consiliu, va putea deveni lege, și, adoptat ca atare, regulamentul va da o lovitură puternică creșterii și inovării și va însemna sfârșitul actualei platforme egalitare de comunicații libere.

Informații suplimentare:

Licenţă: Creative Commons Atribuire 3.0

Tu ce părere ai ?

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Reîncarcă Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.