SRI vrea să devină polițist, procuror, judecător și supraveghetorul executorului în cazul conținutului online “cu caracter terorist”
A.k.a WeLoveTerrorism.BabyDontHurt.Me.ro e ilegal.
O propunere de lege care inițial, la depunerea în Parlament, avea cu totul alt obiectiv - niște modificări la legea 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului. Ulterior, dupa cum a relatat si Profit.ro, aceasta propunere a fost folosită ca “vehicul” de Comisia Senatului pentru siguranța națională pentru a propune și a adopta în Senat modificări care privesc implementarea Regulamentului European TERREG (2021/784) prin care autorități competente pot să ceară unei firmei de hosting, sau unei platforme online, eliminarea conținutului cu caracter terorist.
Amendamentele propuse de senatori, dar care par a fi un text servit de cineva care a urmărit subiectul cu un interes direct - mai ales dacă ne uităm la detaliile propunerii - depășesc cu mult Regulamentul European TERREG si confirmă cele mai negre temeri ale societății civile, care a ridicat îngrijorări similare în cursul procesului de adoptare european.
Astfel implementarea românească ia o turnură mioritică - profităm de Regulament pentru a da puteri discreționare SRI și mult dincolo de textul regulamentului:
- SRI primește atribuții echivalente cu un polițist, procuror, judecător și supraveghetorul executorului în cazul conținutului online “cu caracter terorist” și “propagandă teroristă”. ANCOM-ul este numit ca un simplu executant, care nu are atribuții de a analiza cererea sau de a o refuza, dar în schimb primește obligațiile de transparența din art 8 din Regulamentul TERREG. Legalitatea unui tip de conținut ajunge astfel să fie determinată nu de vreo instanță sau o autoritatea administrativă competentă (inclusiv de a face balanța cu libertatea de exprimare), ci de un serviciu secret. Principiul unui proces echitabil este aruncat la gunoi și totul este nepublic. Mai mult, SRI-ul urmărește implementarea ordinelor de eliminare, ceea ce ne aduce aminte de “câmpul tactic” recunoscut public acum câțiva ani.
- Deși Regulamentul vorbește exclusiv de obligația furnizorilor de servicii de găzduire de a da jos conținutul de pe Internet, propunerea de lege adaugă la art 38 alin (7) și (8) o măsura de cenzură prin folosirea ISP-iștilor ca și instrument de blocare a conținutul “conținutului cu caracter terorist”, chiar în lipsa unui ordin judecătoresc, la simpla cerere a SRI.
- Tot în plus față de Regulament, s-a mai depistat o potențială problemă - blocarea unui nume de domeniu .ro care face “apologia terorismului” (oare WeLoveTerrorism.BabyDontHurt.Me.ro o fi ilegal), de parcă un utilizator n-ar putea cu 2 clickuri să rezerve orice alt nume de domeniu în restul de peste 1500 de TLD-uri care există astăzi pe Internet. Astfel, forțarea RoTLD să scoată din uz un domeniu nu este o soluție reală.
Pentru cei care încă ar crede că conținutul “cu caracter terorist” nu poate să ridice probleme legate de libertatea de exprimare, îi rugăm doar să privească cazuri recente de activiști catalani, artiști de rap din Spania, minorităti din Franța sau multiple exemple din toata lumea când activiști de mediu au fost anchetați sau condamnați pentru “terorism”. Apropo - și Regulamentul TERREG permite ca autoritatea similară din Spania să trimită deciziile de a fi implementate și în România. Și invers.
Proiectul a fost trimis acum la Camera Deputaților pentru dezbatere și încă mai putem spera ca deputații să înțeleagă că propunerea trebuie modificată astfel încât proiectul să respecte drepturile fundamentale:
- Declararea conținutului ca ilegal ar trebui să se facă respectând principiul unui proces echitabil, doar prin implicarea unei autorități judiciare - sau în cazuri extreme a unei autorități administrative independente - care trebuie să analizeze conținutul în cauză. Rolurile trebuie împărțite, pentru a permite corectarea erorilor și un sistem de verificare încrucișată. O lege similara a fost declarata neconstituțională în Franța pentru motive similare.
- Blocarea prin ISP este cenzură și este neconstituțională (art 30 alin 2 Constituția României) și contrară practicii CEDO (vezi Yildirim vs Turcia, Cengiz vs Turcia) care o vede ca pe o intruziune în libertatea de exprimare și trebuie evitată cu toate costurile.
- Cererea de a șterge un nume de domeniu .ro, - dacă chiar ar conține un text în domeniu care face apologia terorismului - se poate face pe baza regulilor RoTLD de înregistrare a domeniilor și nu ca urmare a unei cereri a SRI pe baza unei legi.
Pentru cei interesați să dribleze orice măsura de blocare prin ISP - folosți DNS-uri publice și libere (nu cenzurate în mod ilegal ca în România)
Pentru cei care ați fost/putea fi afectați în mod nejustificat de aceste măsuri de cenzură - veniți cu exemplele voastre. Dacă intră legea în vigoare singura apărare rapidă este prezentarea publică a cazului (altfel nimeni nu va ști de el), pentru că sistemul propus de apel prin instanța o să dureze ani până când să dea vreun rezultat.
Add new comment