Costurile reale ale unui site web, creat cu un CMS

  • Posted on: 15 February 2009
  • By: Valics Lehel

Am intalnit in ultimul timp tot mai multi utilizatori de web, firme, care vor sa isi creeze o pagina web. Cei mai multi se intreaba cat il va costa un site facut cu un CMS. O alta tipologie de utilizatori este cel care deja s-a hotarat asupra CMS-ul care il va folosi (de obicei pe baza de popularitate pe forumuri), insa majoritatea cad in capcana, crezand  ca, daca un CMS este gratuit, el va scapa cu un site gratuit. O a treia categorie este cea care selecteaza o firma pentru a le oferi site cu CMS, insa nu isi fac temele si se trezesc cu costuri mari, neasteptate.
Iata de fapt care ar fi costurile unui site de web, de la A la Z.
Domeniul si hostingul (gazduirea)
Primul lucru ar fi selectarea domeniului. Costul acestuia nu este mare, e de obicei standard, intre 10-15$/an. Acesta trebuie sa fie cat mai usor de retinut, variantele fiind nume-firma.com sau nume-usor-de-reamintit.com, primele fiind alese, de obicei de firme, a doua o alegi atunci cand doresti sa ai cuvinte cheie in domeniu, pentru a avea o plasare mai buna in cautari. Unii practica si cumpararea unui domeniu de firma si una sau mai multe pentru plasarea ca si link pe diverse situri, folosindu-le ca si alias-uri. Un articol despre alegerea numelui de domeniu se poate gasi la http://www.articlealley.com/article_31889_1.html. Gazduirea, la fel poate varia intre 3 $ si 20 $/luna, in functie de cerinte. De obicei un site mic, nu necesita spatiu mare, multe conturi de mail, important este insa, sa aiba o baza de date disponibila, asta fiindca majoritatea CMS-urilor folosesc baze de date, insa unele sunt si "text based".
TOTAL: 100-200 $/an
Designul site-ului
Chiar daca majoritatea CMS-urilor vin cu cateva sabloane (template) gata realizate, acestea nu sunt destul de bune pentru un site care sa fie imaginea unei firme sau un site de calitate. Oricine o sa spuna la prima vedere ca e un design din pachetul de baza, nu se recomanda folosirea acestor template-uri de baza. Ar mai fi varianta siturilor care vand template-uri, la un pret de 50 pana la 100 $ (Template Monsters, Template Word, etc), poti alege din mii de modele, insa riscul este foarte mare, este posibil ca designul selectat sa nu poata fi folosit pe CMS-ul ales mai tarziu. Asigurati-va ca atunci cand alegeti un design de pe un site de template-uri, aceasta va fi compatibila cu CMS-ul folosit. Dupa selectarea unui template de pe aceste situri, acesta trebuie si modificat cu culorile personale si sigla proprie, poze proprii, asta ar insemna sa aveti cunostiinte de editare imagine si ulterior taierea din nou in HTML a template-ului ales, sau sa lucrati direct pe pozele taiate, ceea ce e mult mai greu. Daca e sa calculati orele pierdute si cunostintele care nu sunt avansate in aceste cazuri, pretul poate fi piperat.
O varianta mult mai eleganta, o firma de design, care sa preia imaginea firmei si sa faca un design personalizat. La un pret de 200-500 $ puteti beneficia de un design profesionist, pregatit direct pentru CMS-ul ales. Sa nu uitam ca o firma de design va putea prelua imaginea actuala a firmei, brandingul, si poze care le furnizati, fie direct, fie acestia de obicei sunt inscrisi pe diverse situri care vind poze si va pot alege imagini de calitate.
TOTAL: 100-500 $
Integrarea template-ului in CMS
Fie ca luati template-ul de pe un site la pret mai mic, fie ca va face un designer, acesta trebuie ulterior adapta la CMS-ul ales. Timpul petrecut cu acesta difera de la CMS la CMS si de la design la design, unele pot fi adaptate usor, 2-3 ore, altele necesita cateva zile bune.
La alegerea CMS-ului este important de luat in calcul pretul integrarii, aratati designul ales (inainte de cumparare) la cel ce va integra designul in (X)HTML/CSS, intrebati daca e posibil in CMS-ul ales si cat va costa. Preturile difera intre 100-500 $, in functie de cate pagini trebuie pregatite.
TOTAL: 100-500 $
Alegerea CMS-ului si administrarea CMS-ului
E poate una dintre cele mai importante parti, trebuie sa vedem daca softul ales (Joomla, Drupal, Company Website Builder, MiniCWB, etc) are toate facilitatile pe care le dorim. Daca nu le are, este greu de gasit un addon care sa aduca facilitatea dorita, si nu in ultimul rand, pagina de administrare este destul de usor de invatat pentru scopul dorit. Trebuie sa mentionam ca NIMIC nu este FREE, totul are un pret, cel mai mult tragand in balanta TIMPUL pierdut.
TOTAL: 0-100 $
Training CMS
Da, este un cost ascuns. Atunci cand alegem un soft nou, va trebui sa invatam sa il folosim. Asta inseamna timp, timpul inseamna bani. Poate lua foarte usor un minim de 4 ore si pina la 2, 3 zile. De exemplu am avut acum un client care a ales Joomla, fiind multumit cu interfata pentru useri, insa s-a plins de folosirea greoaie a paginilor de administrare.
TOTAL: 100-300 $
Pregatirea, actualizarea, intretinerea sitului...
Aici vorbim deja de un cost la care ne asteptam, insa foarte multe situri mor din lipsa de intretinere. Poate 50% din totalul siturilor vor fi abandonate dupa o perioada, fara a se face actualizarea acestuia.
TOTAL: 100-300 $/luna
Lansarea sitului si marketingul
Siturile create nu cresc singure, acestea trebuie promovate, facute cunoscute prin diverse metode de marketing. Aici insa trebuie sa mentionam ca CMS-ul bine ales, poate deja sa faca treaba in proportie de 50%.  Daca  acesta are optimizare de URL, Title Tag, Meta Tags, template XHTML bine pus la punct, e deja un punct castigat. In caz contrar, probleme vor aparea la optimizare pentru cautatori. E bine de luat in calcul si acest aspect al unui CMS.

Daca luam in calcul sumele mentionate mai sus, s-ar putea sa nu va fi asteptat la o asemenea suma, insa aceste sume sunt reale, depinzand de cerinte, mai mici sau mai mari. O consultare a unui expert inainte sa luam niste decizii pripite, ne poate salva buzunarul si timpul pierdut. Mai ales in perioada asta de criza financiara :-)

Ce părere ai?

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.