Despre OER la Timișoara și Arad și ce am aflat acolo

  • Posted on: 2 February 2014
  • By: Valentina Pavel

ApTI împreună cu Fundația Soros, Kosson și ANBPR (Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România) au susținut în perioada 17 - 20 ianuarie 2014 încă două ateliere despre licențe libere și resurse educaționale deschise. 

La Timișoara am fost foarte plăcut surprinși să aflăm despre DidaTec, un proiect de integrare în procesul didactic a tehnologiilor educaționale la nivel universitar. Proiectul oferă un curs acredidat de formare în blended-learning și tehnologii educaționale moderne pentru învățământul universitar, iar circa 1.000 de cadre didactice au participat la cele 6 module de curs. Mai mult, ne-a fost prezentat primul experiment Massive Online Open Course (MOOC) al doamnei profesor Carmen Holotescu de la Universitatea Politehnica Timișoara (UPT), ale cărui statistici au arătat cât de impresionați au fost studenții de tipul acesta de curs, 100% dintre ei dorind să urmeze și alte astfel cursuri. O veste extraordinară este de asemenea faptul că la UPT au început să se recunoască diplomele de la astfel de cursuri, raționamentul fiind că un student are ocazia printr-un MOOC să aprofundeze mult mai bine materia unui curs similar ce se predă la universitate și are toate șansele să devină mult mai pasionat de subiect.
 
La Arad ne-am întâlnit cu gazdele noastre, Moodle România și Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” (UVV). Moodle este un mediu virtual de instruire ce permite administrarea, documentarea și monitorizarea programelor de instruire, claselor, activității formatorilor și a evenimentelor online care intervin într-un calendar sau scenariu de curs obligatoriu. În același timp, profesorii Antoanela Naaji și Mihai Stanislav Jalobeanu de la UVV au deschis atelierul și ne-au acompaniat în discuția despre resurse educaționale deschise și cursuri online.
 
 
Atelier OER Timișoara
 
După prezentarea introductivă despre drepturi de autor, licențe libere și resurse educaționale deschise, discuțiile cu participanții s-au axat în special pe zona domeniului public, pe plagiat și metode corecte de citare și pe contractele dintre universități și profesori sau studenți. Fiindcă am fost întrebați, da, toate operele ajung în domeniul public; odată ce expiră perioada de 70 de ani după moartea autorului, opera nu mai este protejată de drepturi de autor și aceasta devine parte a domeniului public, oricine putând reproduce, adapta sau comercializa opera fără a mai fi nevoie să ceară permisiunea titularului de drepturi. Am indicat către site-ul Public Domain Review care, pe 1 ianuarie a fiecărui an de Ziua Domeniului Public, anunță operele asupra cărora nu mai există drepturi de autor, astfel încât oricine le poate folosi și re-utiliza fără nicio constângere legată de drepturi de autor. Mai există și Public Domain Calculator care, răspunzând la o serie de întrebări, te poate ajuta să îți dai seama dacă opera este în domeniul public sau nu.
 
Apoi am mai discutat despre prima condamnare pentru plagiat din România (cazul publicistului George Stanca) unde deși opera era în domeniul public, traducerea (o operă derivată) nu aparținea domnului Stanca. În același timp am amintit și despre cazul de plagiat zu Gutternberg, făcând o scurtă paralelă despre cum se rezolvă astfel de cazuri la noi în țară.
 
În legătură cu contractele pe care un profesor le semnează cu universitatea, de obicei acestea cuprind prevederea că operele create aparțin universității, profesorul pierzând astfel dreptul de autor asupra operelor create în interes de serviciu. În același timp, contractul dintre student și universitate are forță juridică și poate avea prevederi asemănătoare; în orice caz astfel de clauze privind drepturile de autor sunt prevăzute în contract sau în regulamentul intern și trebuie să se obțină un acord formal pentru acceptarea termenilor.
 
În același timp am îndemnat participanții să contribuie la consultarea publică legată de drepturi de autor inițiată de Comisia Europeană: http://youcan.fixcopyright.eu/. Termenul limită este 5 martie (deadline extins).
 
 
Atelier OER Arad
 
Luni, 20 ianuarie, în timp ce la workshop prezentam OER, în Parlamentul European se discuta despre New technologies and open educational resources, al cărui raportor este europarlamentarul român Sorin Cătălin Ivan. Draftul de raport este disponibil aici.
 
Pe parcursul workshop-ului am subliniat încă o dată faptul că termenii de furt sau piraterie sunt incorect folosiți în domeniul drepturilor de autor. Așa cum sunt definiți de Codul Penal, furtul înseamnă luarea unui bun mobil din posesia sau detenţia altuia (art. 208), iar pirateria înseamnă jefuirea prin acte de violenţă săvârşite în scopuri personale, de echipajul sau pasagerii unei nave (art. 212). Așadar, formularea corectă este încălcarea drepturilor de autor.
 
Am intrat în detalii și despre termenii și condițiile rețelelor de socializare și cine are drept de autor asupra pozelor încărcate, iar la final am discutat despre modul efectiv de organizare și beneficiile MOOC-urilor. 
 
Pentru link-uri utile și un scurt rezumat al workshop-ului, am folosit pe Twitter #wksoertm și #wksoerarad și am postat pe pagina de Facebook a asociației. Prezentările din cadrul tuturor workshop-urilor sunt disponibile pe Slideshare, iar înregistrările efectuate pe Youtube și Vimeo. Plus, mai scriem despre Coaliția OER pe http://www.acces-deschis.ro/ro/oer!
 
Ne vedem în curând și la Iași!
 
 

Ce părere ai?

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.