18 martie 2014
Scrisoare deschisă adresată domnului Remus Pricopie, Ministru al Educației Naționale
Stimate domnule Ministru,
Alături de cei 80 de participanți – profesori, bibliotecari, editori, cercetători, specialiști în educație, reprezentanți ai ONG-urilor, reprezentanți ai mediului de afaceri, chiar și un europarlamentar – am așteptat cu interes participarea instituției pe care o conduceți la conferința Educație Deschisă România, organizată vineri, 14 martie, la Biblioteca Națională. Evenimentul a fost organizat în cadrul Săptămânii Educației Deschise (Open Education Week), marcată prin diverse evenimente în întreaga lume. Temele anunțate în cadrul conferinței au fost politici educaționale bazate pe Resurse Educaționale Deschise (RED), bune practici în educația deschisă și manuale digitale.
Cu o lună înainte de eveniment, v-am trimis toate aceste detalii, împreună cu invitația de a participa la eveniment. Ați avut amabilitatea de a răspunde, prin intermediul cabinetului dumneavoastră, că deși susțineți ideea, nu puteți participa pentru că nu vă aflați în țară. Am sperat că veți desemna un reprezentant al ministerului la acest eveniment. Regretăm că Ministerul Educației nu a onorat invitația noastră a de a fi reprezentat la Conferință.
Am fost neplăcut surprinși să constatăm că la ora la care începea sesiunea dedicată manualelor digitale, Ministerul Educației publica pe pagina de Internet proprie ordinul de ministru privind începerea licitației pentru achiziționarea manualelor pentru clasele I și a II-a, însoțit de specificații tehnice și de un calendar antedatat (aparent, procedura a început pe 7 martie, chiar dacă ordinul a fost publicat pe 14 martie).
La Conferință, discuția a început de la o frază din programul de guvernare: „Susținerea […] metodelor inovative de integrare a resurselor educaționale de tip web 2.0 și a resurselor educaționale deschise în procesul de învățare.” Obiective similare sunt incluse în alte documente strategice de prim rang, aflate în dezbatere publică: Acordul de Parteneriat România-UE, Strategia Națională pentru Agenda Digitală și Strategia pentru Educație și Formare Profesională. Cel puțin în privința manualelor digitale, dezideratul deschiderii rămâne ignorat.