Noile reguli europene privind protecția datelor – mai slabe decât cele existente?

  • Posted on: 6 June 2013
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 11.11

Propunerea de Regulament privind protecția datelor, lansată de către Comisia Europeană în ianuarie 2012, este în momentul de față dezbătută de către membrii Parlamentului European, care încearcă să decidă asupra votului care se va da în cadrul Comisiei pentru libertăți civile, posibil la începutul lunii iulie 2013.

Propunerea de regulament, care are peste 4000 de amendamente, abordează chestiuni precum dreptul de a fi uitat, portabilitate datelor, realizarea de profiluri ale utilizatorilor, consimțământul și accesul la propriile date cu caracter personal.

Unele dintre amendamente sunt rezultatul unor activități continue de lobby desfășurate de către companii majore și par să aibă scopul de a întârzia procesul de adoptare a regulamentului și de a submina drepturile fundamentale ale omului. Peter Hustinx, șef al Autorității Europene pentru Protecția Datelor, a atras atenția asupra faptului că reglementarea europeană este în pericol să eșueze din cauza „lobby-ului excesiv” al corporațiilor și al altor entități care sunt împotriva revizuirii legislației privind protecția vieții private.

Grupurile de lobby susțin că o protecție puternică a datelor cu caracter personal va genera o regresie socială și economică și că principii precum consimțământul sunt nesustenabile din punct de vedere economic și ar trebui moderate.

Statele Unite ale Americii au solicitat de câteva ori, în mod public, slăbirea drepturilor cetățenilor europeni. În cadrul conferinței „Computers, Privacy and Data Protection” din ianuarie 2013, de la Bruxelles, Stewart Robinson, consilier juridic în cadrul Misiunii SUA pe lângă UE, a condamnat propunerile europene și a declarat că drepturile sunt „ceea ce noi (guvernul) vă dăm”.

Ca și când presiunile din exterior nu ar fi suficiente, parlamentarii europeni par să nu fie capabili să cadă de acord asupra unor chestiuni precum domeniul de aplicare teritorial. Baroneasa Sarah Ludford, euro-parlamentar britanic liberal, a susținut că acele companii din UE care furnizează servicii doar rezidenților din afara UE ar trebui să fie exceptate de la aplicarea prevederilor regulamentului și a declarat că este necesar să existe „o claritate juridică cu privire la indivizii care sunt vizați de propunerea de regulament, dacă este vorba despre indivizi care sunt prezenți în UE sau sunt în afara Uniunii”. Întrucât deputații nu au putut ajunge la un acord, chestiunea va fi negociată cu reprezentanții Comisiei Europene.

În cadrul unui interviu acordat euobserver.com în data de 29 mai 2013, Jan Philip Albrecht, europarlamentar german, membru al Grupului Verzilor, a prezentat o viziune destul de pesimistă asupra evoluției dezbaterilor: „Le-am promis oamenilor că vom ajuta la adoptarea unei legislații adecvate care să le pună mai bine în aplicare drepturile, să le protejeze mai bine interesele ...și, în cele din urmă, singurul lucru pe care îl facem - și această posibilitate nu este exclusă – este să slăbim legislația existență. Nu asta vor oamenii să vadă.” În opinia sa, unele dintre amendamentele discutate și votate ar face ca regulamentul să fie chiar mai slab decât directiva din 1995 și care stă la baza propunerii de regulament.

Albrecht este de părere că regulamentul propus ar putea, în cele din urmă, să prejudicieze toate declarațiile anterioare ale Parlamentului European. „Multe dintre lucrurile pe care le-am afirmat în mod unanim sunt acum contestate de către grupurile de lobby și de către unii membri ai Parlamentului, care par să nu se simtă obligați să respecte rezoluțiile pe care le-au votat inițial.”

Spre exemplu, versiunea originală a propunerii de regulament prevedea sancțiuni de până la 5% din cifra de afaceri a unei companii în cazul unor abuzuri grave și repetate în utilizarea datelor cu caracter personal. Procentul a fost redus la 2%, pentru ca, ulterior, Comisia pentru industrie, cercetare și energie să îl aducă la 1%.

În contextul imenselor presiuni venite din partea marilor companii, cetățenii europeni sunt cei care trebuie să ia poziție și să-și susțină drepturile, adresându-se parlamentarilor europeni în acest sens, până nu este prea târziu. Este posibil și ca dezbaterea să fie amânată din cauza numeroaselor amendamente.

Informații suplimentare:

Licenţă: Creative Commons Atribuire 3.0

Ce părere ai?

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.