Scrisoare deschisa referitoare la directiva pastrarii datelor de trafic informational
Update 26.01.2011 Varianta finala a scrisorii deschise a fost publicata.
Articol original:
Dupa decizia curtii constitutionale din Romania 1258/2009 care a declarat legea privind pastrarea datelor de trafic informational (care implementeaza directiva similara) ca fiind neconstitutionala, am putea crede ca aceasta poveste este incheiata.
Din pacate nu este asa - directiva europeana este in vigoare si va trebui sa fie implementata de toate statele membre. In acelasi timp, Comisia Europeana a inceput un program de evaluare a directivei care ar putea duce la amendarea sau chiar la anularea acesteia.
Alaturi de societatea civila din Europa (vezi EDRi , AK Vorrat, Bits of Freedom, etc) activa in a promova anularea directivei (sau limitarea ei drastica) si avind in vedere situatia speciala a Romaniei in contextul european, promovam o scrisoare deschisa catre institutiile europene pentru anularea directivei , care oricum nu poate fi implementata in Romania dpdv constitutional.
Păstrarea datelor de trafic trebuie să fie oprită în Europa
Scrisoare deschisă către instituțiile europene
Reprezentanții organizațiilor non-guvernamentale române, semnatari ai acestei scrisori deschise, cer anularea păstrării datelor de trafic informațional în Europa.
Atragem atenția asupra contradicției fundamentale dintre principiul protecției vieții private, așa cum este prevăzut in Convenția Europeana a Drepturilor Omului și în majortatea Constituțiilor Europene, pe de o parte, și Directiva Europeana 2006/24/EC privind păstrarea datelor de trafic informațional, pe de alta parte.
Reamintim și susținem decizia Curții Constituționale a României (CCR) care a decis pe 8 Octombrie 20091 neconstituționalitatea întregii legi românești 298/2008 care transpunea directiva mai sus menționată. Decizia CCR precizează că o păstrare a tuturor datelor de trafic informațional pentru toți cetățenii români reprezintă o măsură ce aduce atingere drepturilor omului, așa cum sunt ele prevăzute în Constituția României. Astfel se consideră că ”obligaţia legală cu caracter continuu, general aplicabilă, de stocare a datelor (...) prejudiciază într-un mod neacceptabil exercitarea dreptului la viaţă intimă sau libertatea de exprimare.”
Această explicitare clară a CCR face ca România să se afle în imposibilitatea de a implementa orice măsură de la nivelul Uniunii Europene care ar impune o obligație legală de a stoca în mod continuu și nediscriminatoriu date de trafic informațional, inclusiv Directiva 2006/24/EC. Susținem în mod ferm decizia CCR că păstrarea tuturor datelor de trafic nu este necesară într-o societate democratică și afectează în mod semnificativ drepturile și libertățile cetățenilor români. Dar și a celor europeni, de vreme ce împărtășim aceleași principii prin noua Charta a Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene.
Poziția României este departe de a fi singulară, atâta vreme cît alte curți constituționale (Germania2) deja au respins implementarea națională, iar directiva încă nu este implementată în șase state europene, ca urmare a conflictului legat de drepturile omului. Societatea civilă din toate statele europene3 cere renunțarea la această măsură inutilă și periculoasă.
În contextul evaluării Directivei de către Comisia Europeana, al cărei raport va fi publicat în prima parte a anului 2011, Uniunea Europeană ar trebui să profite de această oportinutate pentru anularea Directivei și de corectare a greșelilor din trecut. Comisia însăși are probleme în a obține date relevante cu privire la eficiența unui astfel de sistem, în vreme ce primește exemple clare de abuzuri și efecte adverse4 asupra vieții private.
Astfel, Uniunea Europeană are o singură soluție logică pentru acest caz. Iar soluția nu este să impună statelor membre să adopte directiva5, câtă vreme măsura este contrară principiilor constituționale ale cel puțin unei țări membre ale Uniunii.
Soluția este să oprească păstrarea datelor de trafic in Europa.
Add new comment