cookie

Informaţii de bază despre cookie-uri

  • Posted on: 31 January 2013
  • By: Redacția ApTI

28 ianuarie este ziua protecției datelor cu caracter personal. În 2013, ApTI își propune să vă prezinte în săptămâna ce începe cu această dată cinci subiecte (câte unul în fiecare zi) de interes pentru protecția vieții private și a datelor personale în societatea informațională de astăzi. Continuăm astăzi cu un material despre utiliyarea cookie-urilor.

Așa cum anunțam în decembrie 2012, am pregătit și lansăm astăzi public, sub forma unei pagini web speciale (http://www.cookies.apti.ro/), o serie de informații de bază referitoare la utilizarea cookie-urilor (acele fișiere de mici dimensiuni care sunt descărcate în memoria unui calculator sau altui echipament terminal folosit pentru navigare pe Internet, atunci când utilizatorul accesează in anumit site web) .
 
Pe scurt, încercăm să explicăm:
  • ce sunt cookie-urile și de ce sunt folosite;
  • ce impact are utilizarea cookie-urilor asupra securității informatice și protecției vieții private a utilizatorilor de Internet;
  • ce spun reglementările europene și românești despre utilizarea cookie-urilor;
  • cum ar urma să funcționeze mecanismul „Do Not Track” la care lucrează World Wide Web Consortium;
  • ce trebuie să facă administratorii de site-uri web pentru a respecta prevederile legale referitoare la utilizarea de cookie-uri;
  • cum pot fi gestionate, dezactivate și șterse cookie-urile.

Despre cookie-uri

  • Posted on: 7 December 2012
  • By: Redacția ApTI

Multe dintre site-urile web pe care le accesăm zilnic folosesc cookie-uri pentru a „memora” anumite informații, cel mai adesea cu scopul de a asigura o interacțiune mai rapidă și mai ușoară între utilizatori și site-uri.

Cookie-urile pot fi definite ca fișiere de mici dimensiuni, în general alcătuite din litere și cifre, care sunt descărcate în memoria unui calculator (sau altui echipament terminal folosit pentru navigare pe Internet), atunci când utilizatorul accesează in anumit site web. Spre exemplu, în momentul autentificării unui utilizator pe un anumit site web, datele de autentificare sunt stocate într-un cookie; ulterior, utilizatorul poate accesa respectivul site fără să fie nevoie să se autentifice din nou.

Deși cookie-urile nu pot citi informații stocate în calculatorul utilizatorului, ele stochează date de natură personală și pot fi utilizate pentru monitorizarea comportamentului și preferințelor online ale utilizatorului. Întrucât cookie-urile ridică probleme în ceea ce privește viața privată și protecția datelor cu caracter personal, folosirea lor este reglementată atât la nivel european, cât și în România. Astfel, există o serie de obligații pe care trebuie să le respecte site-urile web care folosesc cookie-uri, precum informarea utilizatorilor în legătură cu existența cookie-urile și scopul acestora și obținerea acordului utilizatorilor pentru plasarea de cookie-uri și pentru utilizarea informațiilor conținute.

Pentru a contribui la informarea utilizatorilor de Internet, cât și a furnizorilor, ApTI și-a propus să realizeze un material care să conțină informații de bază referitoare la utilizarea cookie-urilor, la drepturile utilizatorilor și la obligațiile furnizorilor. Publicăm astăzi o primă versiune a acestui material, pe care o supunem consultării publice: dacă aveți comentarii, sugestii, propuneri de îmbunătățire a materialului, vă rugăm să le transmiteți pe adresa info at apti.ro.

Opinia Grupului de lucru al UE pentru protecţia datelor asupra cadrului de auto-reglementare pentru publicitatea comportamentală online

  • Posted on: 8 September 2011
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 9.17

Într-o scrisoare transmisă către IAB Europe şi European Advertising Standards Alliance (EASA), Grupul de lucru pentru protecţia datelor de la nivelul Uniunii Europene (Article 29 Data Protection Working Party) a formulat o serie de observaţii cu privire la cadrul de auto-reglementare pentru publicitatea comportamentală online adoptat de cele două organizaţii.

Grupul de lucru este de părere că încă există suspiciuni în ceea ce priveşte încălcarea legislaţiei europene de către companiile care au semnat codul de auto-reglementare, în cazurile de utilizarea de module cookie pentru urmărirea comportamentului online al utilizatorilor, în sopul furnizării de publicitate targetată.

Codul de auto-reglementare, adoptat în aprilie 2011 de către IAB Europe şi EASA (“Best Practice Recoomendation on Online Behavioral Advertising”) prevede afişarea, pe site-urile web ale companiilor, a unei atenţionări care să semnaleze utilizatorilor faptul că reclamele afişate au la bază urmărirea activităţii online a utilizatorului. Prin accesarea simbolului aferent respectivei atenţionări, utilizatorii vor putea să gestioneze preferinţele în materie de date sau să restricţioneze reclamele de acest gen.

Potrivit codului, operatorii trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor o metodă facilă de dezactivare a modulelor cookie, să-i informeze despre existenţa procedurilor de colectarea de date în scopul furnizării de publicitate targetată comportamental şi să le ofere informaţii cu privire la companiile către care sunt furnizate respectivele date colectate. Alte obligaţii includ publicarea de detalii privind modalitatea de colectare şi utilizarea a datelor, inclusiv în cazurile în care este vorba despre datele personale sau sensibile.