Voturile europarlamentarilor români pentru reforma copyright și următoarele etape în procesul decizional
În 12 septembrie 2018, Parlamentul European a adoptat mult criticatele propuneri pentru taxa pe link și filtrele de upload, în ciuda opoziției constante din toate zonele de interes vizate.
Dacă pe 5 iulie ne bucuram cu o victorie parțială în Parlamentul European, când a fost respins mandatul de negociere al comisiei JURI pentru a relua dezbaterile publice privind amendamentele propuse, se pare că timpul de gândire al decidenților nu a avut cele mai bune efecte pentru drepturile cetățenilor europeni.
Versiunea votată a articolului 13 (pagina 56), cea mai negativă dintre propuneri, și anume impunerea filtrelor de upload a fost adoptată cu 366 voturi pentru și 297 împotrivă. Această variantă de text propune ca toate platformele online în afara celor mici să fie responsabile pentru conținutul încărcat de utilizatori. Iar singura modalitate pentru site-uri și aplicații de a se exonera de această responsabilitate este să instaleze filtre care să verifice înainte de publicare dacă respectivul conținut pare să fie legal sau nu. Însă filtrele sunt și vor fi incapabile să decidă acest lucru și se va genera un adevărat haos juridic în mediul online, practic ducând la cenzura oricărui material asupra căruia există cel mai mic dubiu (parodii, memes, citate, etc.)
Cum au votat europarlamentarii români articolul 13?
Verde - împotriva articolului 13
Roșu - în favoarea articolului 13
Gri - absenți
Violet - abțineri
ApTI a trimis în repetate rânduri europarlamentarilor români îngrijorările față de încălcările drepturilor omului prin adoptarea articolelor 13 și 11 (referindu-ne în special la libertatea de exprimare și accesul la informații), prin mai multe scrisori deschise și luări de poziție, așa că vom considera votul acordat în cunoștință de cauză.
Și versiunea votată pentru articolul 11 (pagina 54) a fost adoptată, cu 393 voturi pentru și 279 împotrivă. Deci taxa pe link se instaurează! Doar "cuvintele de sine stătătoare din articolele" de știri vor putea fi reproduse gratuit, inclusiv în hyperlink-uri), asemănător cu legea din Germania care a avut un eșec răsunător.
În cazul Germaniei, jurnaliștii și editorii de presă nu au avut câștigurile pe care le visau, iar start-up-urile din industria de presă și-au închis activitatea. Mai mult, instanțele naționale nu au știut să gestioneze incertitudinea juridică, fiind practic haos în interpretare. Iar acum, vom asista la același scenariu, doar că la nivelul întregii UE!
Propuneri negative au fost adoptate și în ceea ce privește zona educațională. Potrivit articolul 3, titularii de drepturi de autor ar avea dreptul să împiedice pe oricine, cu excepția cercetătorilor științifici, să utilizeze computerele pentru a analiza informațiile conținute în lucrările accesibile legal (text and data mining).
Deputații europeni au ignorat potențialul unui Internet deschis pentru a promova cercetarea, accesul la informație și ca motor al inovației creative. Acest lucru se întâmplă în contextul avertizărilor serioase din partea cadrelor universitare că aceste noi drepturi vor fi ineficiente și chiar vor consolida poziția dominantă a platformelor din industria online.
Ce urmează?
În ianuarie 2019 va avea loc votul final în Parlamentul European pentru dosarul reformei copyright. În perioada următoare vor începe negocierile între Parlament European, Consiliul UE și Comisia Europeană, iar forma finală va fi prezentată cu câteva luni înainte de următoarele alegeri europarlamentare.
Așadar, rezultatele acestei directive care reglementează toate companiile de Internet din UE este clară: un internet în UE în care numai Google și Facebook pot supraviețui. Ironic, nu? Dacă astfel de politici sunt aprobate, reforma copyright va fi un act de autodistrugere atât pentru cetățenii europeni, cât și pentru întreprinderile europene.
Este important ca și în următoarele luni utilizatorii de Internet să pună presiune asupra decidenților politici pentru ca aceștia să aibă în vedre în primul rând respectarea drepturilor cetățenilor, înainte de avantajele materiale pe care le-ar dobândi industriile din zona online.
Campania #SaveYourInternet continuă, punându-le la dispoziție celor interesați tool-urile necesare pentru a lua legătura cu europarlamentarii lor. Sună-ți și tu europarlamentarul sau transmite-i un e-mail și fă-ți vocea auzită!
Add new comment