Analiza ApTI - Reclamele politice pe Facebook în contextul alegerilor locale din 2020 și impactul asupra protecției datelor personale și respectării vieții private

  • Posted on: 18 November 2020
  • By: Redacția ApTI

La Asociația pentru Tehnologie și Internet - ApTI, ne interesează cum sunt respectate datele personale în context electoral și politic în România, astfel că am realizat o analiză pornind de la promovarea reclamelor politice pe rețelele sociale, în cadrul alegerilor locale din septembrie 2020.

Citește întreaga analiză aici

 

Prima parte a analizei pornește de la un chestionar public – cele peste 100 de răspunsuri primite ne-au ajutat să conturăm câteva idei despre modul în care persoanele au primit pe diferite canale sociale conținut politic personalizat în funcție de interesele acestora și în mai multe cazuri, fără a exista consimțământul utilizatorilor pentru a le fi utilizate datelor personale. După prezentarea unor aspecte introductive privind reclamele politice în cadrul rețelele sociale, realizăm analiza datelor culese prin chestionar și prezentăm exemple concrete care includ diverse încălcări ale vieții private.

A doua parte a analizei aduce în prim-plan reclamele politice derulate pe Facebook în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale 2020. Prezentăm sumele cheltuite pentru reclame politice la nivel național și județean. De asemenea, analizăm mai în detaliu reclamele politice direcționate către utilizatorii din municipiul București, din păcate doar în măsura datelor puse la dispoziție de Facebook.

Ce informații veți regăsi în această analiză?

  • Modul în care personalizarea reclamelor poate conduce la influențarea sau manipularea deciziilor politice ale utilizatorilor
  • Analiza rezultatelor unui sondaj online privind datele personale în context electoral în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale 2020
  • Analiza reclamelor politice pe Facebook în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale 2020
  • Posibile modalități de profilare a reclamelor politice în timpul campaniei electorale.

Câteva dintre concluziile acestei analize

Considerăm că deși la momentul actual nu există un cadru de reglementare solid pentru reclamele politice în cadrul rețelelor sociale, există inițiative de a introduce acte legislative, în special la nivel european, care să conducă la standarde mai clare pentru responsabilitățile platformelor online și la creșterea transparenței în ceea ce privește publicarea reclamelor politice, personalizarea mesajelor în funcție de profilarea utilizatorilor și modul în care sunt gestionate datele personale ale acestora.

Remarcăm faptul că încă nu există un nivel de transparență care ar impune platformelor sociale, cu precădere Facebook în acest caz, să facă publice informațiile și datele folosite în privința determinării intereselor și a profilurilor politice ale utilizatorilor. Cu aceste informații considerăm că eforturile de creștere a transparenței privind reclamele politice în mediul online ar putea contribui la consolidarea democrației digitale și la înțelegerea modului în care aceste reclame sunt sau pot fi folosite pentru manipulare politică.

Autori: Bianca Butacu și Cezara Panait

Această analiză a fost pregătită cu sprijinul Asociației pentru Tehnologie și Internet - ApTI și a fost realizată prin interpretarea datelor disponibile în spațiul public, conform surselor citate. Rezultatele, interpretările și concluziile prezentate în această analiză sunt apolitice și se referă la modul în care toți actorii politici au tratat subiectul datelor personale în alegerile locale din septembrie 2020. 

 

Ce părere ai?

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.