Un nou raport Privacy International relevă o lipsă de control periculoasă asupra rețelelor internaționale de supraveghere
În 25 aprilie 2018, Privacy International a publicat un studiu despre înțelegerile privitoare la schimburile de informații. Acest studiu a fost realizat cu ajutorul a 40 de ONG-uri din 42 de țări, printre care și ApTI, și scoate în evidență slăbiciuni alarmante ale modului în care sunt controlate aceste schimburi de informații de către instituțiile abilitate să exercite acest control.
Statele fac schimburi de informații în multiple feluri. Informațiile partajate, printre altele, pot fi informații brute (neanalizate), cum ar fi date interceptate en-gros din rețelele de comunicații, pot fi informații stocate în diverse baze de date ale unui stat anume sau în baze de date administrate în comun de mai multe state sau pot fi rezultatele analizei unor informații de către alte state.
Este esențial ca pentru aceste schimburi de informații să existe un cadrul legislativ în care acesta să aibă loc. Acest cadru legislativ ar trebui să conțină și măsuri de protecție dpdv. legal care să prevină abuzurile, pe de o parte, și să existe mecanisme de control care să asigure respectarea acestui cadrul legal, pe de alta. Motivul pentru care aceste lucruri sunt foarte importante este că schimburile de informații constituie o restrângere a dreptului la viața privată și, prin urmare, acestea trebuie să fie însoțite de o serie de mecanisme de protecție deja bine stabilite în dreptul internațional privind viața privata, cum ar fi nevoia de implementare a unor mecanisme de control efectiv. Fără aceste mecanisme de protecție și control, schimburile de informații pot fi folosite drept o metoda de externalizare a supravegherii, eludând astfel limitările naționale asupra activităților serviciilor de informații. De asemenea, schimburile necontrolate de informații pot facilita sau contribui la abuzuri ale drepturilor omului, cum ar fi arestul și detenția abuziva, tortura etc.
În septembrie 2017, Privacy International, împreună cu 40 de organizații neguvernamentale din 42 de țări, a contactat instituțiile din respectivele țări abilitate să controleze activitățile serviciilor de informații și schimburile de informații din țările respective. În România, Privacy International împreună cu ApTI au trimis un briefing și o scrisoare oficială comisiilor parlamentare de control ale SIE și SRI.
România s-a numărat printre cele 21 de țări ale căror organisme de control au răspuns apelului Privacy Internațional.
Analiza Privacy International relevă o serie de fapte:
- Majoritatea țărilor din lume nu au legislație națională care să reglementeze schimburile de informații. Pe baza datelor analizate, o singură țară a introdus legislație specifică pentru reglementarea schimburilor de informații.
- Organismele de control din 9 dintre cele 21 de state respondente au spus că serviciile de informații nu au nici o obligație legală clară de a-i informa în legătură cu înțelegerile privind schimburile de informații în care sunt angrenate respectivele servicii. Organismul de control dintr-o singură țară a spus că serviciile de informații sunt obligate prin lege să permită accesul organismului de control la termenii înțelegerilor privind schimburile de informații.
- Organismele de control din 9 dintre cele 21 de state respondente au spus că au acces la toate sau aproape toate informațiile privitoare la schimburile de informații. Organismul de control dintr-o singură țară a spus că a fost împiedicat de la a accesa aceste informații și altele au răspuns în mod ambiguu în legătură cu nivelul de acces pe care îl au la detaliile privitoare la schimburile de informații.
- Nici unul dintre organismele de control respondente nu au spus că sunt abilitate să ia decizii privitoare la schimburile de informații, nici la un nivel general și nici de la caz la caz. În multe dintre aceste țări, se pare ca procedura de autorizare a schimburilor de informații eludează în întregime orice autoritate independentă.
Pentru mult mai multe detalii, context și chiar recomandări, întregul raport poate fi găsit aici și sumarul executiv aici.
Add new comment