Povestea continuă: înregistrarea utilizatorilor de servicii prepay, episodul 3

  • Posted on: 19 March 2013
  • By: Redacția ApTI

Dorința unora de a introduce în România înregistrarea obligatorie a utilizatorilor de cartele prepay pare să nu aibă margini. E ca o poveste fără sfârșit …și suntem acum în fața episodului cu numărul 3.

Primul episod începe în martie 2011, odată cu inițierea unei propuneri legislative privind colectarea datelor personale ale utilizatorilor serviciilor de tip Prepay. Conform propunerii, „furnizorul serviciului de comunicații electronice destinat publicului are obligația de a solicita un act de identitate al utilizatorilor serviciilor, indiferent care este tipul acestuia (abonament sau PrePay)”. De asemenea, „utilizatorii care au achiziționat un serviciu de orice tip de la furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului înainte de intrarea în vigoare a legii sunt obligați să prezinte furnizorilor un act de identitate în termen de 6 luni de la promulgarea legii”, în caz contrar fiindu-le suspendate numerele de telefon. Urmează dezbateri în Parlament, în cadrul cărora se subliniază faptul că inițiativa legislativă nu se justifică și că, la nivelul UE, Comisia Europeană a arătat că nu există dovezi referitoare la eficiența măsurilor naționale de înregistrare obligatorie a identității utilizatorilor de servicii prepay. În 20 decembrie 2011, propunerea legislativă este respinsă.

Însă cu doar câteva zile înainte de această respingere, o nouă propunere legislativă pe același subiect este înregistrată în Parlament: propunerea legislativă privind colectarea şi stocarea datelor necesare identificării clienţilor serviciilor de comunicaţii electronice furnizate prin intermediul cartelelor preplătite .Conform acesteia, „furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a colecta și stoca datele necesare identificării clienților ori de câte ori clienții solicită și achiziționează un serviciu de comunicații electronice furnizat prin intermediul cartelelor preplătite, dobândesc o cartelă preplătită sau un alt card preplătit precum și obligația de a asigura, pe cheltuială proprie, crearea și administrarea unei baze de date în format electronic, care să conțină datele de identificare colectate”. Urmează, din nou, dezbateri în Parlament: Senatul respinge propunerea legislativă, iar Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor din Camera Deputaților dă un raport de respingere.

Dar povestea se repetă ... În timp ce propunerea legislativă numărul 2 așteaptă dezbaterea și votul final în plenul Camerei Deputaților, o a treia propunere legislativă, cu același obiect, este înregistrată la Parlament: propunerea legislativă privind colectarea datelor personale ale utilizatorilor serviciilor de tip Prepay . Cu prevederi foarte asemănătoare celor din prima propunere.

Să recapitulăm:

  • episodul 1: Parlamentul dezbate prima propunere legislativă care vizează introducerea obligației înregistrării utilizatorilor de servicii prepay. Episod încheiat în decembrie 2011, cu respingerea propunerii.

  • episodul 2: înainte de finalul episodului 1, o a doua propunere legislativă este inițiată. Episodul nu s-a încheiat încă, dar rezultatul este predictibil, în condițiile în propunerea a fost respinsă în Senat și a primit raport de respingere în Camera Deputaților.

  • episodul 3: înainte de finalul episodului 2, este inițiată a treia propunere legislativă.

Am mai arătat că o astfel de inițiativă legislativă este inutilă, oricare ar fi scopul urmărit prin înregistrarea utilizatorilor de servicii prepay (lupta împotriva criminalității organizate, reducerea numărului de apeluri abuzive la 112, etc). E greu de spus dacă inițiatorii acestor propuneri legislative nu înțeleg sau nu vor să înțeleagă acest lucru. Dar se pare că se dorește ca această poveste să continue la nesfârșit ... sau, cel puțin, până în momentul în care o astfel de inițiativă legislativă va fi, în cele din urmă, adoptată. Deși noi sperăm că acest lucru nu se va întâmpla niciodată, iar Parlamentul va continua să respingă inițiativele legislative de acest fel, chiar dacă se va ajunge la episodul 100+.

Detalii:

Dosar legislativ - Iniţiativă legislativă privind înregistrarea utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice de tip Prepay

Comments

Eu nu inteleg. Pana la urma, ce aveti impotriva acestei initiative? Ca e inutila? Pai si atunci lasati-o asa - inutila. Doar faptul ca permite identificarea celui care cumpara cartela? Dar domnilor, identificarea asta se face peste tot - buletinul iti este cerut in o gramada de locuri si de o gramada de prestatori de servicii (iar telefonia mobila este un serviciu) incepand de la curier, si pana la banci. Prin urmare, ce credeti ca se va intampla asa de grav cu acele date? Cateodata, cred ca aparam anonimatul de dragul anonimatului.

Initiativele de tipul asta fac un singur lucru - rastoarna prezumtia de nevinovatie pentru toti cetatenii - de genul hai sa pastram toate datele despre toata lumea - nu se stie cind devii un infractor in ochii nostri.

Politicile in domeniile protectiei datelor cu caracter personal presupun colectarea de date cu caracter personal DOAR cind acest lucru este necesar pentru scopul urmarit si in niciun caz in mod EXCESIV.

BTW, cartelele prepay nici nu asigura un anonimat - poti fi identificat usor dupa o gramada de informatii legate de utilizarea telefonului - de la date de trafic, de geo-locatie sau datele telefonului in sine...

Deci de ce avem nevoie de inca o baza de date pentru 8 milioane de cetateni? Atunci daca nu avem nevoie, ea nu trebuie creata.

ma intreb CINE tot introduce propunerile astea? guvernul da avis negativ, comisia da aviz negativ, toata lumea pare sa fie impotriva mai putin un grup de interese care o tot repune pe tapet. cine sint initiatorii?

 

Numele initiatorilor sunt publice, pentru fiecare dintre cele trei proiecte. 

Pana una-alta se incearca varianta ``vino tu singur la noi`` prin fel de fel de avantaje obtinute daca faci cont. Se ``pune botul`` la greu!

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.