recomandări

Consiliul Europei face o Recomandare importantă pentru protejarea drepturilor online ale cetățenilor

  • Posted on: 8 March 2018
  • By: George Hari Popescu

Consiliul Europei a adoptat o Recomandare privind rolurile și responsabilitățile intermediarilor de Internet (furnizori de acces la Internet, motoare de căutare, platforme sociale etc.) care vor avea un impact global. 

Într-o perioadă în care guvernele exercită din ce în ce mai mult presiuni politice asupra companiilor pentru a filtra și bloca libertatea de exprimare, iar companiile ne subminează viața privată online, o înțelegere clară a cadrului legal este de mult așteptată.

Vorba unui cititor ApTI - ne zbatem în loc să dezbatem cardul de sănătate

  • Posted on: 15 January 2015
  • By: Valentina Pavel

Vineri, 16 ianuarie 2015 de la ora 10:00, Ministerul Sănătății organizează o dezbatere publică despre cardul național și cardul european de sănătate.

Google trebuie să-și îmbunătățească practicile privind protecția vieții private

  • Posted on: 25 October 2012
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 10.20

În data de 16 octombrie 2012,  27 de autorități naționale pentru protecția datelor au transmis Google o scrisoare , prin care îi solicită să își îmbunătățească politicile de confidențialitate, acuzând compania de practici ilegale și punând sub semnul întrebării viabilitatea operațiunilor companiei în contextul cadrului de reglementare european.

Ca urmare a deciziei Google de a-și actualiza, începând cu data de 1 martie 2012,  politicile de confidențialitate, prin unificarea într-un singur acord de confidențialitate a a aproximativ 60 de politici diferite aferente serviciilor sale online (servicii de căutare, Gmail, YouTube, Google+ și altele), Grupul de Lucru Articolul 29 a împuternicit autoritatea pentru protecția datelor din Franța (Comisia Națională pentru Informatică – CNIL) să investigheze noua politică Google. CNIL a transmis Google două chestionare, dar răspunsurile furnizate de către companie au fost considerate incomplete și aproximative, în special cele cu privire la chestiuni esențiale cum ar fi descrierea operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal sau o listă exactă a politicilor de confidențialitate specifice diferitelor produse, care au fost combinate în noua politică unitară. Bazându-se pe rezultatele investigației CNIL, autoritățile pentru protecția datelor au formulat o serie de concluzii și au făcut o serie de recomandări.

Una dintre principalele critici aduse se referă la faptul că "răspunsurile Google nu au demonstrat angajamentul companiei de a respecta principii esențiale privind protecția datelor – limitarea scopului, calitatea datelor, minimizarea datelor, proporționalitatea și dreptul utilizatorului de a se opune anumitor practici. Într-adevăr, politica de confidențialitate sugerează absența oricărei limitări referitoare la dimensiunea colectării datelor cu caracter personal și potențialele utilizări ale acestor date". Autoritățile europene pentru protecția datelor solicită Google să își asume în mod public angajamentul de a respecta aceste principii. De asemenea, se recomandă companiei să ofere utilizatorilor informații mai clare privind colectarea datelor cu caracter personal și scopurile operațiunilor de prelucrare a acestor date, să asigure un control mai bun asupra combinării datelor aferente numeroaselor sale servicii și să-și modifice instrumentele astfel încât să evire colectarea excesivă de date.

Recomandări Communia: despre proprietate intelectuală şi domeniul public digital

  • Posted on: 28 May 2012
  • By: Redacția ApTI

Communia - The European Thematic Network on the Digital Public Domain (Rețeaua Tematică Europeană privind Domeniul Public Digital) a publicat recent un raport prin care face câteva recomandări referitoare la drepturile de proprietate intelectuală şi domeniul public digital. Acestea se adresează în primul rând Comisiei Europene, dar şi statelor membre UE, bibliotecilor naţionale, industriei, grupurilor de experţi şi altor entităţi care pot promova sau influenţa decizii referitoare la domeniul public.

Recomandările sunt următoarele:

1. Durata de protejare a operelor ar trebui redusă. Perioada excesiv de mare acordată drepturilor de autor combinată cu o absență a unor formalități (n.n. trasee binecunoscute de autori și de edituri deopotrivă care să fie recunoscute ca practică unitară) constituie un important impediment pentru accesibilitatea culturii și cunoașterii noastre comune.

2. Perioada propusă pentru a fi extinsă în cazul interpreților și a înregistrărilor va afecta domeniul public și nu ar trebui să fie implementate.

3. Armonizarea excepțiilor și a limitărilor Directivei privind Drepturile de Autor între statele membre concomitent cu deschiderea listei exhaustive astfel încât prerogativele utilizatorilor să poată fi adaptate transformărilor tehnologice continue.

Recomandările Consiliului Europei privind protecția drepturilor omului în serviciile Internet

  • Posted on: 12 April 2012
  • By: Redacția ApTI

Articol preluat din Newsletter-ul EDRi 10.7

Pe 4 aprilie 2012, Comitetul de Miniștri al Consiliul Europei a adoptat două recomandări referitoare la protecția drepturilor omului, în special libertatea de exprimare, libertatea de asociere, accesul la informație și dreptul la viață privată în legătură cu motoarele de căutare și rețelele sociale online.

Prin aceste documente, Consiul Europei recomandă statelor membre să le solicite motoarelor de căutare să ofere mai multă transparență cu privire la modul în care este oferit accesul la informație, în special în ceea ce privește criteriile utilizate pentru a selecta, clasifica și îndepărta rezultatele căutărilor.

Consilul Europei solicită, de asemenea, respectarea drepturilor utilizatorilor în cazul prelucrării datelor cu caracter personal (în special în ceea ce privește modulele cookie, adresele IP și istoricul căutărilor efectuate de către utilizator), precum și “încurajarea furnizorilor de motoare de căutare să facă o diferență clară între rezultatele căutărilor și orice formă de comunicare comercială, publicitate sau rezultat sponsorizat, inclusiv oferte privind “propriul conținut””.